Sprawdź jakie stowarzyszenia zwykłe działają w Powiecie Olkuskim. Dowiedz się jak założyć takie stowarzyszenie.
Stowarzyszenia wpisane do ewidencji Starosty Olkuskiego:
- Stowarzyszenie Activ Sport
- Stowarzyszenie Razem dla Zalesia
- Stowarzyszenie Zielona Polana
- Stowarzyszenie Sportowo-Rekreacyjno-Wędkarskie "Polipianie"
- Stowarzyszenie Pilumnus
- Stowarzyszenie Emerytów, Rencistów i Inwalidów "OPTYMIŚCI"
- Stowarzyszenie Olkuszbiega
- Stowarzyszenie obywatelskie Czarna Góra
- Stowarzyszenie Współczesne Matki Polki
- Stowarzyszenie na rzecz obrony niepełnosprawnych Instytut Non Profit
- Bokserski Klub Sportowy "Underground Boxing - Olkusz"
- Stowarzyszenie ,,Argentum"
- Stowarzyszenie ,,Uniwersytet Ludowy Trzech Mórz"
- Akademia Piłki Nożnej
- Towarzystwo Motocyklowe Bukowno
- Morsy Bukowno
Dowiedz się więcej
- Czym jest stowarzyszenie zwykłe
- Jak założyć stowarzyszenie zwykłe
- Co powinien zawierać regulamin
- Jakie dokumenty należy złożyć do urzędu
- Opłaty
- Jak przebiega rejestracja stowarzyszenia zwykłego
- Co może, a czego nie może zrobić stowarzyszenie zwykłe
- Obowiązki stowarzyszenia zwykłego
- Kto może skontrolować działalność stowarzyszenia zwykłego
Stowarzyszenie Activ Sport
Data wpisu do ewidencji | 06.12.2018 |
Cel działania | Promocja sportu i aktywności fizycznej |
Teren działania |
Rzeczpospolita Polska |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez:
|
Adres siedziby | ul. Boczna 6b, 32-340 Wolbrom |
Reprezentacja |
Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Zarząd w składzie
|
Organ kontroli wewnętrznej |
Stowarzyszenie posiada organ kontroli wewnętrznej – Komisję Rewizyjną, w składzie:
|
Regulamin działalności | Uchwała Nr 2 z dnia 28.11.2018 r. |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
11.12.2019 r. |
Likwidator |
|
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi | WPS.512.1.2018 |
Stowarzyszenie Razem dla Zalesia
Data wpisu do ewidencji |
07.12.2018 |
Cel działania |
|
Teren działania |
Rzeczpospolita Polska |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez:
|
Adres siedziby |
ul. Górna 42,Zalesie Golczowskie 32-310 Klucze |
Reprezentacja |
Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Zarząd w składzie:
|
Organ kontroli wewnętrznej |
Stowarzyszenie zwykłe nie posiada organu kontroli wewnętrznej |
Regulamin działalności | Uchwała 2/2018 z dnia 9.06.2018 r. |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
11.12.2019 r. |
Likwidator |
-- |
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi | WPS.512.2.2018 |
Stowarzyszenie Zielona Polana
Data wpisu do ewidencji |
07.12.2018 |
Cel działania |
|
Teren działania |
Gmina Olkusz, Powiat Olkuski, Województwo Małopolskie |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez:
|
Adres siedziby |
ul. Jasna 8, 32-300 Olkusz |
Reprezentacja |
Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Przedstawiciela:
|
Organ kontroli wewnętrznej |
Stowarzyszenie zwykłe nie posiada organu kontroli wewnętrznej |
Regulamin działalności | Uchwała o przyjęciu regulaminu stowarzyszenia zwykłego, z dnia 10.11.2017r. |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
23.09.2021 Uchwała z dnia 17.12.2019 r. |
Likwidator |
|
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi | WPS.512.3.2018 |
Stowarzyszenie Sportowo-Rekreacyjno-Wędkarskie "Polipianie"
Data wpisu do ewidencji |
07.12.2018 |
Cel działania |
|
Teren działania |
Rzeczpospolita Polska |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez:
|
Adres siedziby | Podlipie 169, 32-329 Bolesław |
Reprezentacja |
Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Zarząd w składzie:
|
Organ kontroli wewnętrznej |
Stowarzyszenie posiada organ kontroli wewnętrznej – Komisję Rewizyjną, w składzie:
|
Regulamin działalności |
Regulamin przyjęty w dniu 06.12.2016r. |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
11.12.2019 r. |
Likwidator |
-- |
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi | WPS.512.4.2018 |
Stowarzyszenie Pilumnus
Data wpisu do ewidencji |
07.12.2018 |
Cel działania |
|
Teren działania |
Obszar powiatu olkuskiego, ze szczególnym uwzględnieniem miasta Olkusz. |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez:
|
Adres siedziby |
al. 1000 – lecia 15f, 32-300 Olkusz |
Reprezentacja |
Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Zarząd w składzie:
|
Organ kontroli wewnętrznej |
Stowarzyszenie zwykłe nie posiada organu kontroli wewnętrznej |
Regulamin działalności | Uchwała 2/08/2016 o przyjęciu regulaminu stowarzyszenia z dnia 26.08.2016 |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
-- |
Likwidator |
-- |
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi | WPS.512.6.2018 |
Stowarzyszenie Emerytów, Rencistów i Inwalidów "OPTYMIŚCI"
Data wpisu do ewidencji |
04.02.2019 |
Cel działania |
|
Teren działania |
Rzeczpospolita Polska |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez:
|
Adres siedziby | 32-332 Bukowno ul. Kolejowa 3 |
Reprezentacja |
Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Zarząd w składzie:
|
Organ kontroli wewnętrznej |
Stowarzyszenie posiada organ kontroli wewnętrznej – Komisję Rewizyjną, w składzie:
|
Regulamin działalności | Uchwała w sprawie przyjęcia Regulaminu Stowarzyszenia przyjęta w dniu 28.01.2019 |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
11.12.2019 r. |
Likwidator |
-- |
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi |
WPS.512.1.2019 |
Stowarzyszenie Olkuszbiega
Data wpisu do ewidencji |
20.09.2019 |
Cel działania | Promocja sportu i aktywności fizycznej |
Teren działania |
Rzeczpospolita Polska |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez:
|
Adres siedziby | 32-329 Bolesław, ul. Laskowska 71 |
Reprezentacja |
Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Zarząd w składzie:
|
Organ kontroli wewnętrznej |
Stowarzyszenie nie posiada organu kontroli wewnętrznej |
Regulamin działalności | Uchwała 2/2019 o przyjęciu Regulaminu Stowarzyszenia Zwykłego z dnia 16.09.2019 |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
11.12.2019 r. |
Likwidator |
-- |
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi |
WPS.512.3.2019 |
Stowarzyszenie obywatelskie Czarna Góra
Data wpisu do ewidencji |
08.01.2020 |
Cel działania |
|
Teren działania |
Obszar miasta i gminy Olkusz |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez:
|
Adres siedziby | 32-300 Olkusz, ul. 29 Listopada 27 |
Reprezentacja |
Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Zarząd w składzie:
|
Organ kontroli wewnętrznej |
Stowarzyszenie nie posiada organu kontroli wewnętrznej |
Regulamin działalności | Uchwała nr 2/2019 o przyjęciu statutu Stowarzyszenia z dnia 29.11.2019 |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
11.12.2019 r. |
Likwidator |
-- |
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi | WPS.512.1.2020 |
Stowarzyszenie Współczesne Matki Polki
Data wpisu do ewidencji |
01.07.2020 |
Cel działania |
|
Teren działania |
Rzeczpospolita Polska |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez:
|
Adres siedziby | 32-340 Wolbrom, Dłużec 25C |
Reprezentacja |
Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Zarząd w składzie:
|
Organ kontroli wewnętrznej |
-- |
Regulamin działalności | Uchwała nr 2/2020 zebrania założycielskiego z dnia 27.06.2020 r. w sprawie przyjęcia statutu Stowarzyszenia Współczesne Matki Polki |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
11.12.2019 r. |
Likwidator |
-- |
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi | WPS.512.3.2020 |
Stowarzyszenie na rzecz obrony niepełnosprawnych Instytut Non Profit
Data wpisu do ewidencji |
31.08.2020 |
Cel działania |
|
Teren działania |
Województwo Małopolskie |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez:
|
Adres siedziby | 32-340 Wolbrom, Dłużec 87A/3 |
Reprezentacja |
Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Przedstawiciela
|
Organ kontroli wewnętrznej |
Stowarzyszenie nie posiada organu kontroli wewnętrznej |
Regulamin działalności | Uchwała o przyjęciu regulaminu stowarzyszenia zwykłego z dnia 24.08.2020 |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
-- |
Likwidator |
-- |
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi | WPS.512.6.2020 |
Bokserski Klub Sportowy "Underground Boxing - Olkusz"
Data wpisu do ewidencji |
18.12.2020 |
Cel działania |
|
Teren działania |
Rzeczpospolita Polska oraz obszar poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez:
|
Adres siedziby |
32-300 Olkusz, ul. Kolejowa 6 |
Reprezentacja |
Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Zarząd w składzie:
|
Organ kontroli wewnętrznej |
Stowarzyszenie posiada organ kontroli wewnętrznej – Komisję Rewizyjną, w składzie:
|
Regulamin działalności | Uchwała nr 2/2020 z dnia 28.11.2020 roku o przyjęciu Statutu Stowarzyszenia Bokserski Klub Sportowy ,,Underground Boxing-Olkusz” |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
-- |
Likwidator |
-- |
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi | WPS.512.11.2020 |
Data wpisu do ewidencji |
31.12.2021 |
Cel działania |
|
Teren działania |
Rzeczpospolita Polska, ze szczególnym uwzględnieniem powiatu olkuskiego oraz gminy Olkusz |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez:
|
Adres siedziby |
ul. Kosynierów 3/2, 32-300 Olkusz |
Reprezentacja |
Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Zarząd w składzie:
|
Organ kontroli wewnętrznej |
Stowarzyszenie nie posiada organu kontroli wewnętrznej |
Regulamin działalności | Uchwała z dnia 21.12.2021 r. o przyjęciu Regulaminu Stowarzyszenia ,,Argentum” |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
-- |
Likwidator |
-- |
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi | WPS.512.12.2020 |
Stowarzyszenie „Uniwersytet Ludowy Trzech Mórz
Data wpisu do ewidencji |
31.12.2021 |
Cel działania |
|
Teren działania |
Rzeczpospolita Polska |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez nieodpłatne:
|
Adres siedziby |
ul. Leśna 96, 32-332 Bukowno |
Reprezentacja |
Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Zarząd w składzie:
|
Organ kontroli wewnętrznej |
Stowarzyszenie posiada organ kontroli wewnętrznej- Komisję Rewizyjną w składzie:
|
Regulamin działalności | Uchwała nr 2/2021 z dnia 29.12.2021 r. o przyjęciu Regulaminu Stowarzyszenia ,,Uniwersytet Ludowy Trzech Mórz” |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
Nr wpisu do KRS 0001012978 z dnia 13.01.2023 r. Uchwała nr 8/2022 z dnia 29.09.2022 r. |
Likwidator |
-- |
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi | WPS.512.13.2021 |
Akademia Piłki Nożnej
Data wpisu do ewidencji | 24.04.2023 |
Cel działania | Celem działania Stowarzyszenia jest propagowanie zdrowego trybu życia oraz rozwoju piłki nożnej we wszystkich odmianach, a także popularyzowanie wiedzy z dziedziny piłki nożnej wśród społeczeństwa |
Teren działania |
Województwo Małopolskie |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez:
|
Adres siedziby | ul. Pakuska 14, 32-300 Olkusz |
Reprezentacja |
Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Zarząd w składzie:
|
Organ kontroli wewnętrznej | Stowarzyszenie nie posiada organu kontroli wewnętrznej |
Regulamin działalności | Uchwała z dnia 14.04.2023 r. o przyjęciu regulaminu Stowarzyszenia Zwykłego o nazwie ,,Akademia Piłki Nożnej” |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
Nr wpisu do KRS 0001052088 |
Likwidator | -- |
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi | WPS.512.6.2023 |
Towarzystwo Motocyklowe Bukowno
Data wpisu do ewidencji | 24.04.2023 |
Cel działania |
Cele Stowarzyszenia:
|
Teren działania |
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem miasta Bukowno i Powiatu Olkuskiego. |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
|
Adres siedziby | ul. Sosnowa 13, 32-332 Bukowno |
Reprezentacja | Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Przedstawiciela – Krzysztof Powaga |
Organ kontroli wewnętrznej | Stowarzyszenie nie posiada organu kontroli wewnętrznej |
Regulamin działalności | Uchwała o przyjęciu regulaminu Stowarzyszenia ,,Towarzystwo Motocyklowe Bukowno” z dnia 20.03.2023 r. |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
-- |
Likwidator | -- |
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi | WPS.512.7.2023 |
Morsy Bukowno
Data wpisu do ewidencji | 17.08.2023 |
Cel działania |
Cele Stowarzyszenia:
|
Teren działania |
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a w szczególności miasto Bukowno |
Środki działania |
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
|
Adres siedziby | ul. Kościuszki 69, 32-332 Bukowno |
Reprezentacja |
Stowarzyszenie reprezentowane jest przez Zarząd Stowarzyszenia:
|
Organ kontroli wewnętrznej | Stowarzyszenie nie posiada organu kontroli wewnętrznej |
Regulamin działalności | Uchwała o przyjęciu regulaminu Stowarzyszenia ,,Morsy Bukowno” z dnia 06.08.2023 r. |
Status organizacji pożytku publicznego | Nie |
Przekształcenie lub rozwiązanie |
-- |
Likwidator | -- |
Zastosowane środki nadzoru | -- |
Uwagi | WPS.512.11.2023 |
Czym jest stowarzyszenie zwykłe
Od 20 maja 2016 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące zakładania i działania stowarzyszeń zwykłych. Opisane poniżej zasady są zgodne z nowymi regulacjami. Jeśli stowarzyszenie zostało założone przed tą datą mogło dostosować się do nowych przepisów i korzystać z szerszych możliwości działania. Stowarzyszenia zwykłe miały na to czas do 20 maja 2018 r. (dwa lata).
Działanie stowarzyszeń zwykłych reguluje ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Założenie stowarzyszenia zwykłego jest prostsze niż utworzenie stowarzyszenia zarejestrowanego w KRS. By je powołać wystarczą już trzy osoby – pełnoletnie, posiadające obywatelstwo polskie i niepozbawione praw publicznych. Osoby prawne takie jak firmy, spółki czy inne organizacje pozarządowe nie mogą być założycielami stowarzyszenia zwykłego; co więcej – nie mogą być również członkami takiej organizacji, ponieważ w stowarzyszeniu zwykłym mogą zrzeszać się jedynie osoby fizyczne. Te zasady nie zostały zmienione w nowelizacji ustawy Prawo o stowarzyszeniach.
Uwaga
Stowarzyszenia zwykłe często mylone są ze stowarzyszeniami zarejestrowanymi w KRS. Tymczasem to zupełnie różne formy organizacji. Stowarzyszenia zwykłe z powodu prostszej struktury organizacyjnej nie mają osobowości prawnej. Od 20 maja 2016 r. mają więcej możliwości działania m.in. szersze niż do tej pory źródła finansowania działań.
Osoby zakładające stowarzyszenie decydują o jego nazwie i celach działalności, określają siedzibę stowarzyszenia i teren jego działania, zasady nabywania i utraty członkowstwa, dokonywania zmian w regulaminie i zasady rozwiazania się stowarzyszenia zwykłego. Wybierają także swojego przedstawiciela albo zarząd, który będzie uprawniony do reprezentowania założycieli wobec urzędu. Wszystkie te zasady określają w regulaminie działalności stowarzyszenia, który stanowi najważniejszy dokument stowarzyszenia zwykłego i pełni taką rolę, jak statut w stowarzyszeniu zarejestrowanym. Składają wniosek o rejestrację w ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Źródło: www.poradnik.ngo.pl
Jak założyć stowarzyszenie zwykłe
Jak założyć stowarzyszenie zwykłe?
Założyciele czyli co najmniej 3 osoby zbierają się na spotkaniu (zebraniu) i decydują o:
- założeniu stowarzyszenia zwykłego
- przyjęciu regulaminu
- wyborze przedstawiciela albo zarządu
Dodatkowo jeśli członkowie chcą mają możliwość wyboru komisji rewizyjnej. Warunkiem jest określenie zasad jej wyboru oraz kompetencji w regulaminie stowarzyszenia zwykłego.
W praktyce najlepiej stworzyć (spisać) protokół z zebrania założycielskiego zawierający powyższe decyzje. Mogą to być odrębne uchwały, mogą być informacje wynikające z treści protokołu.
Na spotkaniu założyciele podpisują się także na liście członków założycieli. Ma ona zawierać: imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczny podpis. Dobrze, by na początku listy było oświadczenie o spełnianiu warunków ustawowych przez poszczególnych członków (osoba fizyczna, niepozbawiona praw publicznych). Lista założycieli jest załącznikiem do wniosku o rejestrację stowarzyszenia.
Źródło: www.poradnik.ngo.pl
Co powinien zawierać regulamin
Regulamin stowarzyszenia zwykłego jest podstawowym dokumentem określającym zasady działania stowarzyszenia. Minimalna zawartość regulaminu wynika z art. 40 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Zgodnie z tym regulamin powinien zawierać informacje o:
- nazwie
- celu lub celach i środkach działania
- terenie działania i siedzibie
- sposobie nabycia i utraty członkostwa
- zasadach wyboru przedstawiciela lub zarządu
- zasadach zmiany regulaminu
- zasadach rozwiązania stowarzyszenia zwykłego
Stowarzyszenia zwykłe powstałe przed 20 maja 2016 r., by móc korzystać z nowych możliwości, w tym ze źródeł finansowania musiały dostosować się do nowych przepisów i zarejestrować się w ewidencji stowarzyszeń zwykłych. Do czasu przerejestrowania działały na “starych zasadach” m.in. jako jedyne źródło finansowania mają składki członkowskie.
Dodatkowo choć nie wynika to wprost z przepisu w regulaminie powinny znaleźć się informacje o możliwych źródłach majątku. Zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 środki na działalność stowarzyszenia zwykłego mogą pochodzić ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia, ofiarności publicznej (zbiórek publicznych) oraz z dotacji.
Jeśli stowarzyszenie zwykłe chce powołać zarząd to w regulaminie muszą się znaleźć zapisy o (art. 40 ust. 3):
- trybie wyboru i uzupełniania składu zarządu
- kompetencjach
- warunkach ważności uchwał zarządu
- sposobie reprezentowania w tym w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych
Stowarzyszenie zwykłe może także powołać organ kontroli wewnętrznej najczęściej zwany komisją rewizyjną (art. 40 ust. 4) . Wtedy w regulaminie powinny znaleźć się zapisy o trybie wyboru i uzupełniania składu oraz kompetencjach tego organu.
Źródło: www.poradnik.ngo.pl
Jakie dokumenty należy złożyć do urzędu
Stowarzyszenie zwykłe rejestruje się w ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonej przez starostę powiatu na terenie, którego mieści się siedziba stowarzyszenia zwykłego. Jednostki urzędów, które nadzorują stowarzyszenia zwykłe, mają różne nazwy. Najczęściej sprawami wpisu do ewidencji zajmuje się Wydział Spraw Obywatelskich, Wydział Spraw Społecznych czy Wydział Organizacyjno-Prawny.
Uwaga
Wszystkie dokumenty muszą być złożone w oryginale w jednym egzemplarzu i podpisane przez przedstawiciela albo zarząd stowarzyszenia zwykłego (przez wszystkich członków zarządu).
Aby stowarzyszenie zwykłe zostało wpisane do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, przedstawiciel albo zarząd musi złożyć odpowiednie dokumenty (art. 40 ust. 5):
- wniosek o wpisanie do ewidencji stowarzyszeń zawierający datę jego sporządzenia, nazwę urzędu, do którego jest kierowany (starosty lub prezydenta miasta), adres siedziby stowarzyszenia, podpis przedstawiciela albo wszystkich członków zarządu. Nie ma oficjalnego wzoru takiego wniosku o wpisanie do ewidencji stowarzyszeń zwykłych. W praktyce cześć urzędów przygotowuje dodatkowe wytyczne, szablony związane z zakładaniem stowarzyszenia zwykłego - warto sprawdzić stronę internetową właściwego urzędu lub skontaktować się telefonicznie i dopytać.
- regulamin działalności;
- protokół, dokument z zebrania założycielskiego z informacjami o założeniu stowarzyszenia zwykłego, przyjęciu regulaminu działalności, o wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie albo wyborze zarządu stowarzyszenia zwykłego. W praktyce najlepiej, by decyzje te miały postać uchwał. Jeśli w zebraniu założycielskim bierze udział więcej osób niż minimalna 3 warto rozważyć wybór przewodniczącego i protokolanta, którzy będą podpisywali zarówno protokół jak i załączone do niego uchwały. W przypadku braku wskazania takich osób warto by dokumenty podpisały wszyscy uczestniczy spotkania.
- lista założycieli zawierająca ich imiona i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, adresy zamieszkania, własnoręczne podpisy. Dobrze, by na początku listy było oświadczenie o spełnianiu warunków ustawowych przez poszczególnych członków (osoba fizyczna, niepozbawiona praw publicznych),
- dane przedstawiciela albo członków zarządu - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL
- adres siedziby - najprościej, by informacja o adresie siedziby pojawiła się w protokole bądź w uchwale o założeniu stowarzyszenia zwykłego. Niektóre urzędy mogą wymagać odrębnego oświadczenia przedstawiciela albo zarządu o adresie siedziby stowarzyszenia zwykłego.
Dodatkowo jeśli zgodnie z regulaminem stowarzyszenie zwykłe wybiera organ kontroli wewnętrznej to podaje także dane członków tego organu - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL.
Źródło: www.poradnik.ngo.pl
Opłaty
Złożenie wniosku o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych oraz sam wpis są bezpłatne. Opłata może się pojawić za wydanie zaświadczenia potwierdzającego wpis choć nie ma co do tego jednoznacznego stanowiska.
Źródło: www.poradnik.ngo.pl
Jak przebiega rejestracja stowarzyszenia zwykłego
Rejestracja stowarzyszenia zwykłego polega na wpisaniu go do ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonej w danym starostwie/urzędzie miasta. Zasady wpisu do ewidencji określone zostały w ustawie Prawo o stowarzyszeniach i w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłychotwiera się w nowej karcie, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów.
Starosta po otrzymaniu wszystkich wymaganych dokumentów bada, czy są one poprawne pod względem formalnym czy regulamin jest zgodny z przepisami prawa, oraz czy założyciele spełniają wymogi określone w ustawie Prawo o stowarzyszeniach.
Jeśli starosta nie ma uwag i zastrzeżeń wobec celu powstania stowarzyszenia ani wobec złożonych dokumentów, wpisuje stowarzyszenie zwykłe do ewidencji. Ma na to 7 dni od terminu wpłynięcia dokumentów (art. 40a ust. 2). W razie wątpliwości, braków w dokumentach starosta może wezwać stowarzyszenie (przedstawiciela lub zarząd składający wniosek) o uzupełnienie braków. Stowarzyszenie zwykłe ma 14 dni na zastosowanie się do wezwania. Jeśli tego nie zrobi w określonym terminie wniosek nie będzie rozpatrywany (jest bezskuteczny - art. 40a ust. 3).
Stowarzyszenie (przedstawiciel lub zarząd) dostaje "bezzwłocznie" informację od starosty o wpisie bądź jego braku. Jeśli starosta nie zarejestruje stowarzyszenia w ciągu 7 dni (od wpłynięcia wniosku albo jego uzupełnienia) to przedstawiciel lub zarząd ma prawo do zaskarżenia tej decyzji do sądu administracyjnego (skarga na bezczynność - art. 40a ust. 5 i 6).
Przed zarejestrowaniem stowarzyszenia zwykłego i złożeniem stosownych dokumentów warto zapoznać się z informacjami właściwego wydziału starostwa/urzędu miasta na temat rejestracji stowarzyszenia zwykłego, gdyż niektóre urzędy przygotowały wzory dokumentów rejestracyjnych, z których można skorzystać. Warto też skontaktować z urzędnikami, dopytać o szczegóły procedury, skorzystanie ich wskazówek i porad może ułatwić proces rejestracji.
Stowarzyszenie zwykłe może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Starosta może wnieść do sądu wniosek o zakaz założenia stowarzyszenia zwykłego. Sąd może zakazać jeśli jego zdaniem nie spełnia ono warunków określonych w przepisach prawa. (art. 41)
Źródło: www.poradnik.ngo.pl
Co może, a czego nie może zrobić stowarzyszenie zwykłe
Nowelizacja ustawy Prawo o stowarzyszeniach obowiązująca od 20 maja 2016 r. przyniosła prawdziwą rewolucję związaną z możliwościami działania stowarzyszeń zwykłych znacznie je poszerzając. Stowarzyszenia takie nadal nie mają osobowości prawnej ale mogą zaciągać zobowiązania i nabywać prawa. Stowarzyszenia zwykłe mogą też pozywać i być pozywane (art. 40 ust. 1a), jednak wiele orzeczeń sądowych wskazuje, że zdolność do czynności procesowych posiadają wszyscy członkowie stowarzyszenia i aby w ich imieniu mógł występować przedstawiciel albo zarząd, to konieczne jest udzielenie przez wszystkich członków stowarzyszenia stosownego pełnomocnictwa.
Stowarzyszenia zwykłe mogą korzystać z różnych źródeł finansowania (art. 42 ust. 2 i 3). Są to składki członkowskie, darowizny, spadki, zapisy, dochody z majątku stowarzyszenia, ofiarność publiczna (zbiórki publiczne) oraz z dotacje.
Inne uprawnienia to możliwość uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego a także możliwość przekształcenia stowarzyszenia zwykłego w rejestrowe (to będzie możliwe dopiero od 1 stycznia 2017r.).
Stowarzyszenia zwykłe nadal nie może:
- powoływać swoich oddziałów terenowych,
- łączyć się w związki stowarzyszeń,
- zrzeszać osób prawnych (np. innych stowarzyszeń, firm itp.)
- prowadzić działalności odpłatnej pożytku publicznego,
- prowadzić działalności gospodarczej,
Źródło: www.poradnik.ngo.pl
Obowiązki stowarzyszenia zwykłego
Z faktu, że stowarzyszenie zwykłe stanowi prostszą formę stowarzyszenia, która nie wymaga rejestracji w KRS i nie ma osobowości prawnej, nie wynika, iż jest zwolnione z innych obowiązków, którym podlegają pozostałe stowarzyszenia. W odrębnych przepisach prawnych obowiązujących wszystkie organizacje nie istnieje wyłączenie dla stowarzyszeń zwykłych. Stowarzyszenie zwykłe, podobnie jak organizacja zarejestrowana w KRS, musi uzyskać numery REGON i NIP.
REGON, NIP
Po otrzymaniu informacji o wpisie do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, organizacja taka powinna zgłosić się do urzędu statystycznego właściwego ze względu na swoją siedzibę (odpowiedni adres można znaleźć na stronie internetowej GUS www.stat.gov.plotwiera się w nowej karcie) i wystąpić o nadanie numeru REGON. Aby uzyskać REGON, stowarzyszenie zwykłe wypełnia formularz wniosku RG-OP.
Wniosek RG-OP można pobrać ze strony http://bip.stat.gov.pl/dzialalnosc-statystyki-publicznej/rejestr-regon/formularze-regon-papierowe/otwiera się w nowej karcie Do tego formularza stowarzyszenie zwykłe powinno załączyć swój regulamin i kopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji stowarzyszeń. Pusty formularz oraz przykład zgłoszenia indentyfikacyjnego dostępny tutaj: /formularz-RG-OP
Wniosek można przesłać pocztą. REGON zostanie wydany w ciągu 7 dni od daty otrzymania formularza przez właściwy urząd statystyczny. Jednak osobiste złożenie dokumentów gwarantuje otrzymanie zaświadczenia o numerze REGON od ręki.
Kiedy stowarzyszenie zwykłe otrzyma numer REGON, musi jeszcze złożyć wniosek o numer identyfikacji podatkowej (NIP). Obowiązek posiadania numeru NIP przez stowarzyszenia zwykłe wynika z obowiązujących przepisów, m. in. z ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, która wskazuje, że również jednostki niemające osobowości prawnej, tak jak stowarzyszenia zwykłe ,są zobowiązane posiadać numer NIP.
Zdobycie numeru identyfikacji podatkowej to ostatni krok, który trzeba wykonać, by stowarzyszenie zwykłe mogło podjąć działalność w pełni zgodną z prawem.
O numer NIP stowarzyszenie zwykłe występuje do właściwego ze względu na swoją siedzibę urzędu skarbowego, wypełniając druk zgłoszenia NIP-2. Przykładowo wypełniony formularz dostępny jest tutaj: /formularz-NIP2otwiera się w nowej karcie
Konto bankowe
Przepisy nie regulują kwestii, czy stowarzyszenie zwykłe ma obowiązek posiadać konto bankowe. Trzeba jednak pamiętać, iż rachunek w banku może okazać się niekiedy niezbędny w celu opłacenia faktur za usługi wynajętych firm, a tym bardziej przekazania zaliczek na poczet podatku dochodowego i ewentualnych składek ZUS od wynagrodzeń czy otrzymania dotacji od administracji publicznej.
Warto pamiętać, że po założeniu rachunku bankowego stowarzyszenie zwykłe ma obowiązek zgłosić numer rachunku do „swojego” urzędu skarbowego wypełniając NIP-2 jako zgłoszenie aktualizacyjne
Księgowość i obowiązki sprawozdawcze
Z faktu, iż stowarzyszenia zwykłe nie ma osobowości prawnej, nie uzyskuje pieniędzy z działalności gospodarczej i odpłatnej, a część stowarzyszeń ma środki np. tylko ze składek członkowskich, wydawać by się mogło, że nie są zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Tymczasem jest zupełnie odwrotnie. Z ustawy o rachunkowości wynika, że co do zasady organizacje niemające osobowości prawnej także podlegają zasadom rachunkowości (chyba, że wybiorą i w terminie zgłoszą prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów).
Stowarzyszenie zwykłe obowiązują więc te same wymogi w zakresie sprawozdawczości co stowarzyszenie zarejestrowane w KRS. Oznacza to, że stowarzyszenia zwykłe, które nie wybiorą prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów muszą prowadzić bieżącą księgowość, a także sporządzać roczne sprawozdanie finansowe ze swojej działalności. Każde stowarzyszenie zwykłe musi składać co rok do urzędu skarbowego roczną deklarację CIT-8.
Uwaga
Obowiązek prowadzenia księgowości i składania sprawozdań finansowych z działalności jest aktualny również wtedy, gdy stowarzyszenie nie prowadzi żadnych działań
Źródło: www.poradnik.ngo.pl
Kto może skontrolować działalność stowarzyszenia zwykłego
W odniesieniu do stowarzyszenia zwykłego stosuje się zapisy na temat nadzoru zapisanych w ustawie Prawo o stowarzyszeniach, takie same jak wobec stowarzyszeń rejestrowanych w KRS.
Organ nadzoru to starosta powiatu właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia. Może nadzorować stowarzyszenie w zakresie zgodności z przepisami prawa i statutu. W ramach swych kompetencji nadzorczych starosta może podjąć następujące kroki:
- zażądać od władz stowarzyszenia przedstawienia w określonym czasie odpisów uchwał;
- zażądać udzielenia niezbędnych wyjaśnień od władz stowarzyszenia;
Starosta będzie musiał uzasadnić żądanie. To zmiana, która obowiązuje do 20 maja 2016 r. wprowadzona zmianą ustawy Prawo o stowarzyszeniach.
- w razie niezastosowania się stowarzyszenia do wyżej wymienionych żądań złożyć wniosek do sądu o wyznaczenie grzywny w wysokości do 5000 zł;
Warto pamiętać, że stowarzyszenie może w terminie 7 dni wystąpić do sądu o umorzenie grzywny.
- w razie stwierdzenia, że działalność stowarzyszenia jest niezgodna z prawem bądź regulaminem może wystąpić o usunięcie nieprawidłowości w określonym terminie, udzielić ostrzeżenia władzom lub wystąpić do sądu o zastosowanie ostrzejszych środków.
Sankcje sądowe mogą przybrać formę:
- upomnienia;
- uchylenia uchwały niezgodnej z prawem lub regulaminem;
- zobowiązania władz stowarzyszenia do usunięcia nieprawidłowości w określonym czasie;
- rozwiązania stowarzyszenia zwykłego, jeżeli liczba jego członków spadła poniżej 3 osób, a także kiedy jego działalność wykazuje rażące lub uporczywe naruszanie prawa bądź regulaminu i nie ma warunków naprawy sytuacji.
Źródło: www.poradnik.ngo.pl