Poinformuj nas o braku dostępności w naszym urzędzie. Jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami i potrzebujesz zapewnienia dostępności aby załatwić swoją sprawę lub skorzystać z usług Starostwa Powiatowego w Olkuszu? Możesz złożyć do nas wniosek lub żądanie o zapewnienie dostępności. Sprawdź jak to zrobić.
Na czym polega postępowanie skargowe w zakresie dostępności architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej?
-
Każdy, bez wykazywania interesu ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności (architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej);
-
Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu realnej potrzeby skorzystania z usługi podmiotu publicznego ma prawo złożyć wniosek o zapewnienie dostępności (architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej).
-
dane kontaktowe wnioskodawcy;
-
wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
-
wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
-
wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Co musi zawierać wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej?
-
dane kontaktowe wnioskodawcy;
-
wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
-
wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
-
wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Czym jest żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej?
Każda osoba ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej stron internetowych oraz aplikacji mobilnych lub ich elementów, których podmiot publiczny jest właścicielem.
Co musi zawierać żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej?
-
dane kontaktowe wnioskodawcy;
-
wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego, które mają być dostępne cyfrowo;
-
wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
-
wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Jak właściwie złożyć wniosek i/lub informację o braku dostępności architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej lub żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej?
-
Wypełnić odpowiedni formularz:
-
Wysłać:
Koordynator ds. dostępności
Powiat Olkuski
ul. Mickiewicza 2,
32-300 Olkusz
W jakim terminie podmiot publiczny musi zapewnić dostępność?
-
Bez zbędnej zwłoki – nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej.
-
Bez zbędnej zwłoki – nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia żądania zapewnienia dostępności cyfrowej.
-
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności, to podmiot publiczny niezwłocznie powiadomi wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskaże nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
-
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku Podmiot publiczny zaproponuje rozwiązanie alternatywne oraz dołączy uzasadnienie.
Czym jest tryb odwoławczy?
Jeżeli podmiot publiczny nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:
-
w sposób i w terminie 14 dni (w przypadku dostępności architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej) lub 7 dni (w przypadku dostępności cyfrowej) od dnia złożenia wniosku (w terminie podstawowym), albo
-
w sposób i w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym), albo
-
z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności,
wnioskodawca ma prawo złożyć skargę na brak dostępności:
-
do Prezesa Zarządu PEFRON w przypadku braku zapewnienia dostępności architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej;
-
do podmiotu publicznego w przypadku braku zapewnienia dostępności cyfrowej.
Skargę można złożyć w ciągu 30 dni licząc od upłynięcia terminów:
-
14 dni od złożenia wniosku, albo
-
2 miesięcy od złożenia wniosku w przypadku przedłużenia przez podmiot publiczny terminu zapewnienia dostępności, albo
-
otrzymania zawiadomienia o braku możliwości zapewnienia dostępności.
Pliki do pobrania
Informacja o braku dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej - wzór
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej - wzór