Potrzebujesz dane z rejestru cen nieruchomości? Sprawdź, jak otrzymać żądane dane.
Kto może uzyskać dane z rejestru cen nieruchomości?
Przepisy ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne nie wprowadzają ograniczeń w udostępnianiu danych z Rejestru Cen Nieruchomości (RCN). Każdy podmiot ma prawo uzyskać dane z RCN, które może wykorzystać w sposób określony w licencji.
Gdzie, kiedy i w jaki sposób można uzyskać dane z rejestru cen nieruchomości?
W celu uzyskania danych z Rejestru Cen Nieruchomości należy wypełnić wniosek zgodny z załącznikiem nr 3 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, licencji i Dokumentu Obliczenia Opłaty, a także sposobu wydawania licencji – Formularz P (Wniosek o udostępnienie materiałów powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego) wraz Formularzem P5 (uszczegółowiającym wniosek o udostępnienie RCN).
- Wypełniając wniosek wskaż przedmiot wniosku (rejestru cen nieruchomości) oraz cel pobrania materiałów zasobu.
- Wybierz formę przekazania i sposób odbioru materiałów.
- We wniosku umieszczone są rubryki na dane nieobowiązkowe – telefon/adres e-mail – które nie są wymagane do załatwienia sprawy, ale ułatwią kontakt. W szczególności adres e-mail jeżeli ma być wykorzystany do przesłania danych w postaci elektronicznej.
- W części P5 wniosku wybierz, czy zamawiasz zbiór danych w postaci elektronicznej, czy wyciąg w postaci dokumentu drukowanego.
- W części P5 wniosku wpisz parametry wyszukiwania nieruchomości, dla których chcesz uzyskać dane z rejestru cen nieruchomości.
Jeśli jesteś rzeczoznawcą majątkowym możesz skorzystać z Portalu Rzeczoznawcy, który służy do samodzielnego pobierania danych z rejestru cen nieruchomości, połączonego z dokonywaniem płatności elektronicznych. W tym celu złóż Wniosek o rejestrację w Portalu Rzeczoznawcy.
Wypełniony wniosek można złożyć osobiście w Kancelarii Ogólnej w budynku Starostwa Powiatowego w Olkuszu , 32-300 Olkusz, ul. Mickiewicza 2 , w godzinach : 7:00 – 17:00 ( poniedziałek ) i 7:00 – 15:00 ( pozostałe dni robocze ) lub za pośrednictwem operatora pocztowego na ww. adres.
Wniosek w formie dokumentu elektronicznego można złożyć również za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP ( elektroniczna skrzynka podawcza Starostwa Powiatowego w Olkuszu dostępna jest pod adresem: /5qlt7d84ux/SkrytkaESP ), przy czym wniosek wniesiony w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej powinien być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
Jakie dokumenty należy przygotować?
- wniosek o udostępnienie danych z Rejestru Cen Nieruchomości FORMULARZ P wraz z uszczegóławiającym FORMULARZEM P5 (załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju
z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, licencji i Dokumentu Obliczenia Opłaty, a także sposobu wydawania licencji ) – stanowiący załącznik nr 1 do procedury udostępnienia danych z rejestru cen, - wniosek o założenie konta w systemie Web-Ewid do Portalu Rzeczoznawcy – stanowiący załącznik nr 2 do procedury udostępnienia danych z rejestru cen.
Ile zapłacisz?
Wysokość opłaty za materiały zasobu określone we wniosku ustala się w Dokumencie Obliczenia Opłaty. Pobranie opłaty następuje przed udostępnieniem materiałów.
Wysokość opłat za dane z rejestru cen nieruchomości określa Tabela nr 12 Załącznika do ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Jak możesz zapłacić?
Opłata gotówka jest możliwa w siedzibie Starostwa Powiatowego w Olkuszu – w kasie urzędu:
- w poniedziałki od godz. 7:15 do godz. 16:30
- W pozostałe dni robocze od godz. 7:15 do godz. 14:30
Opłaty mogą być również realizowane przelewem, a wydanie materiałów dla wnioskodawców nastąpi po okazaniu dowodu uiszczenia opłaty. Dowodem uiszczenia opłaty jest potwierdzenie – w systemie rozliczeń finansowych starostwa – przelewu na konto bankowe podane w Dokumencie Obliczenia Opłaty lub dowód wpłaty w kasie urzędu (jest dostępna możliwość płatności kartą płatniczą).
W serwerowej aplikacji WebEwid została uruchomiona usługa Paybynet – narzędzie do automatycznego udostępniania zamawianych materiałów zasobu geodezyjnego i kartograficznego, po dokonaniu przez wykonawcę prac geodezyjnych – właściwej opłaty w jednym z banków, realizujących przelewy z Potwierdzeniem Paybynet. Od wykonawców prac geodezyjnych, w ramach usługi Paybynet – jej usługodawca (Krajowa Izba Rozliczeniowa) pobiera prowizję.
Forma i termin załatwienia sprawy
W formie drukowanej lub w formie dokumentu elektronicznego.
Realizacja wniosku – zgodnie z art. 35 kpa., bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 30 dni.
Dodatkowe uwagi
- udostępnianie danych z rejestru cen nieruchomości obejmuje obszar powiatu olkuskiego
z wyłączeniem obszaru Miasta i Gminy Wolbrom (wynika to z porozumienia zawartego między Starostą Olkuskim a Burmistrzem Miasta i Gminy Wolbrom w dniu 3 czerwca 2002 r. w sprawie powierzenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Wolbrom zadań i kompetencji Starosty z zakresu geodezji
i kartografii (Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego z dnia 9 lipca 2002r. Nr 117,
1828)). - dane z rejestru cen nieruchomości możesz wykorzystać tylko zgodnie z licencją
Klauzula informacyjna RODO:
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanym dalej RODO wykonawca prac geodezyjnych oraz użytkownik konta zostaje poinformowany o tym, że:
- Administratorem danych osobowych zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ) jest: Starostwo Powiatowe w Olkuszu, ul. Mickiewicza 2, 32-300 Olkusz; NIP: 6372024678; REGON: 276255045; adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; tel. 32 643-04-10.
- Inspektorem Ochrony Danych Osobowych jest: Angelika Żmuda, tel.: 734-459-362,
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - Dane osobowe zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ) przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO - w zakresie: imienia i nazwiska, adresu, numeru telefonu, adresu poczty elektronicznej - w celu realizacji wniosku o założenie konta do internetowego zgłaszania prac geodezyjnych za pomocą Portalu Geodety serwerowej aplikacji internetowej Web-EWID.
- Dane osobowe zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ) nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
- Dane osobowe zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ) posiadają:
- prawo do uzyskania potwierdzenia, czy przetwarzane są dane osobowe dotyczące (odpowiednio): zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ),
- prawo dostępu do danych osobowych dotyczących (odpowiednio): zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ),
- prawo żądania: sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania danych osobowych (odpowiednio): zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ) oraz wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania, a także do przenoszenia danych,
- prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych (odpowiednio): zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ), z zastrzeżeniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO,
- prawo żądania niezwłocznego usunięcia danych osobowych dotyczących (odpowiednio): zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ), jeżeli wyżej wymienieni cofnęli zgodę, na której opiera się przetwarzanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a RODO,
- wycofania zgody w dowolnym momencie; wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody udzielonej przed jej wycofaniem.
- Dane osobowe zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ), nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane.
- Podanie danych osobowych zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ), jest dobrowolne, ale konsekwencją niepodania ww. danych osobowych będzie brak realizacji złożonego wniosku o założenie konta do internetowego zgłaszania prac geodezyjnych za pomocą Portalu Geodety serwerowej aplikacji internetowej Web-EWID.
- Zebrane dane osobowe zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ),będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów określonych w pkt 3, a po tym czasie przez okres w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa tj. na czas wskazany w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych tj. przez okres 10 lat, a w systemie teleinformatycznym do czasu obowiązku prowadzenia systemu wynikającego z przepisu prawa.
Zamawiającemu oraz użytkownikowi konta ( rzeczoznawcy majatkowego ),przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, o którym mowa w art. 4 ust. 21 RODO, gdy wyżej wymienieni uznają, że przetwarzanie ich danych osobowych narusza przepisy RODO.