Udostępnienie danych z rejestru cen

Potrzebujesz dane z rejestru cen nieruchomości? Sprawdź, jak otrzymać żądane dane.

Kto może uzyskać dane z rejestru cen nieruchomości?

Przepisy ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne nie wprowadzają ograniczeń w udostępnianiu danych z Rejestru Cen Nieruchomości (RCN). Każdy podmiot ma prawo uzyskać dane z RCN, które może wykorzystać w sposób określony w licencji.

Gdzie, kiedy i w jaki sposób można uzyskać dane z rejestru cen nieruchomości?

W celu uzyskania danych z Rejestru Cen Nieruchomości należy wypełnić wniosek zgodny z załącznikiem nr 3 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, licencji i Dokumentu Obliczenia Opłaty, a także sposobu wydawania licencji Formularz P (Wniosek o udostępnienie materiałów powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego) wraz Formularzem P5 (uszczegółowiającym wniosek o udostępnienie RCN).

  • Wypełniając wniosek wskaż przedmiot wniosku (rejestru cen nieruchomości) oraz cel pobrania materiałów zasobu.
  • Wybierz formę przekazania i sposób odbioru materiałów.
  • We wniosku umieszczone są rubryki na dane nieobowiązkowe – telefon/adres e-mail – które nie są wymagane do załatwienia sprawy, ale ułatwią kontakt. W szczególności adres e-mail jeżeli ma być wykorzystany do przesłania danych w postaci elektronicznej.
  • W części P5 wniosku wybierz, czy zamawiasz zbiór danych w postaci elektronicznej, czy wyciąg w postaci dokumentu drukowanego.
  • W części P5 wniosku wpisz parametry wyszukiwania nieruchomości, dla których chcesz uzyskać dane z rejestru cen nieruchomości.

Jeśli jesteś rzeczoznawcą majątkowym możesz skorzystać z Portalu Rzeczoznawcy, który służy do samodzielnego pobierania danych z rejestru cen nieruchomości, połączonego z dokonywaniem płatności elektronicznych. W tym celu złóż Wniosek o rejestrację w Portalu Rzeczoznawcy.

Wypełniony wniosek można złożyć osobiście w Kancelarii Ogólnej w budynku Starostwa Powiatowego w Olkuszu , 32-300 Olkusz, ul. Mickiewicza 2 , w godzinach : 7:00 – 17:00 ( poniedziałek ) i 7:00 – 15:00 ( pozostałe dni robocze ) lub za pośrednictwem operatora pocztowego na ww. adres.

Wniosek w formie dokumentu elektronicznego można złożyć również za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP ( elektroniczna skrzynka podawcza Starostwa Powiatowego w Olkuszu dostępna jest pod adresem: /5qlt7d84ux/SkrytkaESP ), przy czym wniosek wniesiony w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej powinien być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.


Jakie dokumenty należy przygotować?

  • wniosek o udostępnienie danych z Rejestru Cen Nieruchomości FORMULARZ P wraz z uszczegóławiającym FORMULARZEM P5  (załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju
    z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, licencji i Dokumentu Obliczenia Opłaty, a także sposobu wydawania licencji ) – stanowiący załącznik nr 1 do procedury udostępnienia danych z rejestru cen,
  • wniosek o założenie konta w systemie Web-Ewid do Portalu Rzeczoznawcy – stanowiący załącznik nr 2 do procedury udostępnienia danych z rejestru cen.

 Ile zapłacisz? 

Wysokość opłaty za materiały zasobu określone we wniosku ustala się w Dokumencie Obliczenia Opłaty. Pobranie opłaty następuje przed udostępnieniem materiałów.

Wysokość opłat za dane z rejestru cen nieruchomości określa Tabela nr 12 Załącznika do ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.


Jak możesz zapłacić?

Opłata gotówka jest możliwa w siedzibie Starostwa Powiatowego w Olkuszu – w kasie urzędu:

  • w poniedziałki od godz. 7:15 do godz. 16:30
  • W pozostałe dni robocze od godz. 7:15 do godz. 14:30

Opłaty mogą być również realizowane przelewem, a wydanie materiałów dla wnioskodawców nastąpi po okazaniu dowodu uiszczenia opłaty. Dowodem uiszczenia opłaty jest potwierdzenie – w systemie rozliczeń finansowych starostwa – przelewu na konto bankowe podane w Dokumencie Obliczenia Opłaty lub dowód wpłaty w kasie urzędu (jest dostępna możliwość płatności kartą płatniczą).

W serwerowej aplikacji WebEwid została uruchomiona usługa Paybynet – narzędzie do automatycznego udostępniania zamawianych materiałów zasobu geodezyjnego i kartograficznego, po dokonaniu przez wykonawcę prac geodezyjnych – właściwej opłaty w jednym z banków, realizujących przelewy z Potwierdzeniem Paybynet. Od wykonawców prac geodezyjnych, w ramach usługi Paybynet – jej usługodawca (Krajowa Izba Rozliczeniowa) pobiera prowizję. 

Forma i termin załatwienia sprawy

W formie drukowanej lub w formie dokumentu elektronicznego.

Realizacja wniosku – zgodnie z art. 35 kpa., bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 30 dni.


Dodatkowe uwagi

  • udostępnianie danych z rejestru cen nieruchomości obejmuje obszar powiatu olkuskiego
    z wyłączeniem obszaru Miasta i Gminy Wolbrom (wynika to z porozumienia zawartego między Starostą Olkuskim a Burmistrzem Miasta i Gminy Wolbrom w dniu 3 czerwca 2002 r. w sprawie powierzenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Wolbrom zadań i kompetencji Starosty z zakresu geodezji
    i kartografii (Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego z dnia 9 lipca 2002r. Nr 117,
    1828)).
  • dane z rejestru cen nieruchomości możesz wykorzystać tylko zgodnie z licencją

Klauzula informacyjna RODO:

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanym dalej RODO wykonawca prac geodezyjnych oraz użytkownik konta zostaje poinformowany o tym, że:

  1. Administratorem danych osobowych zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ) jest: Starostwo Powiatowe w Olkuszu, ul. Mickiewicza 2, 32-300 Olkusz; NIP: 6372024678; REGON: 276255045; adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; tel. 32 643-04-10.
  2. Inspektorem Ochrony Danych Osobowych jest: Angelika Żmuda, tel.: 734-459-362,
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  3. Dane osobowe zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ) przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO - w zakresie: imienia i nazwiska, adresu, numeru telefonu, adresu poczty elektronicznej - w celu realizacji wniosku o założenie konta do internetowego zgłaszania prac geodezyjnych za pomocą Portalu Geodety serwerowej aplikacji internetowej Web-EWID.
  4. Dane osobowe zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ) nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
  5. Dane osobowe zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ) posiadają:
    1. prawo do uzyskania potwierdzenia, czy przetwarzane są dane osobowe dotyczące (odpowiednio): zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ),
    2. prawo dostępu do danych osobowych dotyczących (odpowiednio): zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ),
    3. prawo żądania: sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania danych osobowych (odpowiednio): zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ) oraz wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania, a także do przenoszenia danych,
    4. prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych (odpowiednio): zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ), z zastrzeżeniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO,
    5. prawo żądania niezwłocznego usunięcia danych osobowych dotyczących (odpowiednio): zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ), jeżeli wyżej wymienieni cofnęli zgodę, na której opiera się przetwarzanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a RODO,
    6. wycofania zgody w dowolnym momencie; wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody udzielonej przed jej wycofaniem.
  6. Dane osobowe zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ), nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane.
  7. Podanie danych osobowych zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ), jest dobrowolne, ale konsekwencją niepodania ww. danych osobowych będzie brak realizacji złożonego wniosku o założenie konta do internetowego zgłaszania prac geodezyjnych za pomocą Portalu Geodety serwerowej aplikacji internetowej Web-EWID.
  8. Zebrane dane osobowe zamawiającego oraz użytkownika konta ( rzeczoznawcy majatkowego ),będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów określonych w pkt 3, a po tym czasie przez okres w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa tj. na czas wskazany w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych tj. przez okres 10 lat, a w systemie teleinformatycznym do czasu obowiązku prowadzenia systemu wynikającego z przepisu prawa.

Zamawiającemu oraz użytkownikowi konta ( rzeczoznawcy majatkowego ),przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, o którym mowa w art. 4 ust. 21 RODO, gdy wyżej wymienieni uznają, że przetwarzanie ich danych osobowych narusza przepisy RODO.


Drukuj